Afzetgegevens ontvangen

 

De waarde die we krijgen door te delen

4Green kan de logistieke en commerciele samenwerking tussen leveranciers en retailers ondersteunen door geavanceerde informatievoorziening beschikbaar te stellen op basis van de dagelijkse afzet in de keten.

Leveranciers krijgen de beschikking over hun afgeschermde dataset en kunnen tevens de aanzienlijke hoeveelheid data door uniforme gegevensopslag met de nieuwste technologieën razendsnel analyseren.

Daardoor kunnen ze proactief inspelen op de actuele vraag en afnametrends uit de markt en retailers helpen assortiment en voorraad op tijd aan te vullen en nee-verkoop te verminderen zonder dat verkopers een bezoek hoeven af te leggen.

Retailers krijgen inzicht in hun prestaties ten opzichte van actuele branchegemiddelden. Door een proactieve keten kunnen alle deelnemers meer omzet genereren omdat verkoopkansen voor bestaande en nieuwe producten sneller worden gesignaleerd en ingevuld.

Deelnemen aan 4Green? De eerste stap een aanvraag voor inventarisatie

Moderne en geavanceerde toepassing in de cloud

Met 4Green Analytics bieden we een online informatieportaal waar de leverancier zelf kan aangeven in welke presentatie- en bestandsformaten zoals PDF, Powerpoint, Excel en/of CSV de organisatie de relevante afzetgegevens wil ontvangen, als ook de distributielijst en ontvangstfrequentie. 

Daarnaast kunnen leveranciers met een 4Green Analytics Advanced versie bovenop de basis beschikken over een data analyse toepassing om een veelvoud van afzetgegevens op een makkelijke manier uitgebreid te analyseren. Organisaties kunnen hierdoor diepgaande analyses maken in bijvoorbeeld de verkopen per regio, afnemer, periode, assortimentsgroep, etc.

Het Analytics Advanced dashboard op de afzetgegevens wordt geleverd in een cloudtoepassing die de gerechtigde gebruiker makkelijk vanuit een browser 24/7 kan benaderen. Ook als hij mobiel werkt en onderweg informatie wil raadplegen.

Veilig afgeschermde gegevens

Alle afzetdata wordt dagelijks automatisch uit de retailsystemen ontvangen. De data wordt geaggregreerd en geuniformeerd opgeslagen in een beveiligde database. Waarna we met rollen en rechten op de juiste segmenten en met de juiste filters de rapportage (Basis) en de analyse toepassing (Advanced) ontsluiten naar leveranciers die een abonnement hebben afgenomen.

Daarnaast verzamelt 4Green alleen de afzet- en geen omzetgegevens, waardoor prijsgevoelige of achterliggende klantinformatie niet wordt verzameld.

De leverancier krijgt alleen een doorkijk in de afzet van zijn eigen assortiment zoals bekend in het 4Green datamodel en de data-uitwisseling met de retailer. Deze concurrentiegevoelige informatie wordt niet gedeeld met andere organisaties.

Voeden van eigen verkoop en logistieke planningssytemen

Zoals eerder beschreven kan de leverancier in zijn informatieportaal zelf bepalen in welke gewenst bestandsformaat en met welke frequentie de organisatie de dataset wil ontvangen. Daarmee kunnen de verkoop-, productie en/of supply chain systemen worden gevoed met actuele afzetgegevens.

Forecasts kunnen nu gemaakt worden op basis van dagelijkse actuele inzichten in plaats van retailgegevens van een week of een maand oud.

Een bron voor stuurinformatie met actuele afzetgegevens uit de keten

UIteraard kan het dagelijks te ontvangen bestand met afzetgegevens een bron zijn voor het eigen datawarehouse of business intelligence systeem.

Stuurinformatie, prestatie-indicatoren en controleprocessen worden gevoed met actuele gegevens waardoor organisaties sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt.

Het mes snijdt ook aan de kant van de retailer

Naast de voordelen voor de leverancier biedt het verzamelen van afzetgegevens de extra mogelijkheid om retailers te helpen inzicht te krijgen in de eigen prestaties ten opzichte van actuele branchegemiddelden.

Retailers kunnen met een 4Green Benchmarkrapportage abonnement toegang krijgen tot de eigen afzetgegevens en deze vergelijken ten opzichte van actuele branchegemiddelden die dagelijks worden ververst.

Hiermee kunnen alle deelnemers met elkaar een win-win creëren. Een proactieve keten waarin alle deelnemers meer omzet kunnen genereren omdat verkoopkansen voor bestaande en nieuwe producten sneller worden gesignaleerd en ingevuld.

Een business case

Wat is het verbeterpotentieel voor een gemiddelde leverancier als zijn buitendienstverkoper de beschikking krijgt over actuele afzetgegevens zonder dat hij of zij een bezoek hoeft af te leggen bij het tuincentrum om verkopen en voorraden op te nemen en te vertalen naar een bestelling?

Een voorzichtige rekensom

  • Een verkoper kan zijn agenda en de ideale route slim plannen, en kan daarmee één bezoek binnen een gemiddelde van 75 kilometer afnemen.
  • De variabele autokosten (brandstof, onderhoud door extra slijtage, extra afschrijving door meer kilometers) is gemiddeld 10 ct/p/km.
  • Een buitendienstmedewerker heeft 250 werkdagen en legt gemiddeld 2 bezoeken per werkdag af.
  • Hij of zij kan door actueel inzicht in afzetgegevens zijn bezoeken op jaarbasis halveren.
  • Dan bespaart de leverancier op één verkoper in alleen de variabele autokosten al € 1.875,- per jaar.

Deze business case staat los van ander verbeterpotentieel die een nog groter voordeel kan opleveren.

  • Besparing in reis- en bezoektijd. Vrijgekomen tijd kan beter besteed worden.
  • Beter benutten van assortiment en verkoopmogelijkheden door inzicht in actuele vraag en afnametrends.
  • Optimalisatie van logistieke kosten in de keten.

Deze business case kan iedere leverancier op basis van eigen inzichten en kostenmodel zelf maken en afzetten ten opzichte van de investering voor een abonnement op de afzetgegevens.

Ga naar het prijsmodel voor leveranciers

Vraag een presentatie over 4Green aan

We gaan dan in op de werking en de voordelen van 4Green en kunnen dan ook veel van je vragen beantwoorden.

Vul onderstaande contactgegevens in en we bellen zo snel mogelijk voor het plannen van een afspraak.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het laatste nieuws omtrent 4Green!