5 redenen om juist wel je afzetgegevens te delen?

‘Nee’ is een natuurlijke reactie

Waarom zou een retailer in de tuinbranche bij nader inzien toch beter zijn afzetgegevens kunnen delen met zijn leveranciers?

Het is heel plausibel om nee te zeggen op de vraag of je afzetgegevens wilt delen met bijvoorbeeld een dataplatform zoals 4Green, die het uiteindelijk weer deelt met jouw leveranciers.

Direct rijst de vraag: wat worden wij daar als organisatie nu wijzer van? Wat zijn dan onze voordelen? Het gaat hier namelijk om bedrijfskritische en concurrentiegevoelige informatie. En dat alleen al kan een sterk argument zijn om het vooral niet te doen.

Toch zijn er in de huidige digitaal gedreven wereld met de snelle groei van grote online warenhuizen ook voldoende goede argumenten op te sommen om het juist wel te doen. In ieder geval is het raadzaam alle (tegen)argumenten te kennen om als retailer m.b.t. dit onderwerp een juiste beslissing te nemen.

Redenen om het wel te doen

1. Er ontstaat waarde door te delen; voor een ander maar ook voor jezelf

Door afzetgegevens te delen krijgen jouw leveranciers de beschikking over actuele en afgeschermde informatie. Daarmee kunnen ze proactief inspelen op de actuele vraag en afnametrends uit de markt en retailers helpen assortiment en voorraad op tijd aan te vullen en nee-verkoop te verminderen zonder dat verkopers een bezoek hoeven af te leggen.

Retailers krijgen op hun beurt inzicht in hun prestaties ten opzichte van actuele branchegemiddelden. Door een proactieve keten kunnen alle deelnemers meer omzet genereren omdat verkoopkansen voor bestaande en nieuwe producten sneller worden gesignaleerd en ingevuld.

2. Het gaat alleen om afzetgegevens, we delen geen omzet-, prijs-, klant- of persoonsgegevens

We verzamelen alleen de afzetgegevens en niet de omzetgegevens. Prijzen of achterliggende klantinformatie wordt niet verzameld.

De leverancier krijgt alleen een doorkijk in de afzet van zijn eigen assortiment zoals bekend in het 4Green datamodel en de data-uitwisseling met de retailer. Deze informatie wordt niet gedeeld met andere organisaties.

3. Via een onafhankelijk platform kan het veilig en afgeschermd

Alle afzetdata wordt dagelijks automatisch via veilige verbindingen uit de retailsystemen ontvangen. De data wordt geaggregeerd en geüniformeerd opgeslagen in een beveiligde database. Waarna we met rollen en rechten op de juiste segmenten en met de juiste filters het informatiedashboard en de rapportage ontsluiten naar leveranciers en retailers.

Je kunt uiteraard zelf de afzetgegevens direct delen met leveranciers. Dit voelt en lijkt op het eerste gezicht veiliger. Maar hoe vaak slingeren overzichten en Excelsheet niet op bureaus en in e-mailboxen. En hoe zorg je dat tientallen of mogelijk honderd leveranciers via het open internet in de juiste e-mailbox de juiste bestanden ontvangen. Het is vaak handmatig werk met kans op menselijke fouten.

4. Er zijn tegenwoordig betaalbare en geavanceerde toepassing voorhanden

De technologische innovaties volgen elkaar in een rap tempo op en toepassingen ontwikkelen verder. De cloud en flexibele abonnementen maken het mogelijk om zeer geavanceerde toepassing vanuit een beveiligde online omgeving te leveren. Makkelijk en betaalbaar omdat we innovatie en ontwikkelingen kunnen delen over veel gebruikers met dezelfde behoefte.

5. Duurzaamheid speelt in de toekomst wel degelijk een rol

Het besparingspotentieel op logistiek gebied is aanzienlijk. Met actuele informatie kunnen assortimenten en voorraden veel beter gepland en gecombineerd aangevuld worden.

Ook is het eigenlijk ouderwets dat verkopers constant bezoeken afleggen en hiervoor dagelijks vele kilometers op de al overvolle snelwegen afleggen.

Het is een zacht argument, maar minder milieubelasting zal de komende jaren een belangrijk onderwerp worden. Een thema waar consumenten en ook bedrijven niet meer omheen kunnen.

Business case voor de retailer

Wat is het verbeterpotentieel voor een gemiddelde retailer als het assortiment, de voorraad en winkelpresentatie beter kan worden afgestemd op de vraag en afnametrends, mede gebaseerd op branchegemiddelden en niet alleen op het onderbuikgevoel?

Een assortimentsgroep die bijvoorbeeld 1% beter presteert door in te spelen op trends en actuele inzichten vanuit de markt kan al een aanzienlijke positieve invloed hebben op het bedrijfsrendement. Ook een betere voorraadpositie bespaart op kosten in de keten en vermindert nee-verkoop.

Deze business case kan iedere retailer op basis van eigen inzichten en kostenmodel zelf maken en afzetten ten opzichte van de investering om afzetgegevens onder duidelijke voorwaarden te delen. 

Business case voor de leverancier

Wat is het verbeterpotentieel voor een gemiddelde leverancier als zijn buitendienstverkoper de beschikking krijgt over actuele afzetgegevens zonder dat hij of zij een bezoek hoeft af te leggen bij het tuincentrum om verkopen en voorraden op te nemen en te vertalen naar een bestelling?

Een voorzichtige rekensom kan op alleen brandstof en directe uren en verbruikskosten per verkoper al een aanzienlijke besparing geven. De vrijgekomen tijd kan beter besteed worden. Daarnaast kunnen assortimenten en verkoopmogelijkheden door inzicht in actuele vraag en afnametrends veel beter benut worden. Los nog van de optimalisatieslagen in de logistieke kosten binnen de keten.

Deze business case kan iedere leverancier op basis van eigen inzichten en kostenmodel zelf maken en afzetten ten opzichte van zijn investeringen.

Het vraagt wel om een gemeenschappelijke visie en verder kijken dan de eigen bedrijfsgrenzen.

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het laatste nieuws omtrent 4Green!