Afzetgegevens delen. Gewaagd of de juiste timing?

We begrijpen dat in veel traditionele markten het delen van informatie lastig ligt. Waarom zou je iemand wijzer maken dan hij of zij is. Het kan tenslotte om concurrentiegevoelige informatie gaan. Gewaagd dus.

Aan de andere kant kun je als ondernemer je ogen niet meer sluiten voor de opkomst van nieuwe aanbieders die juist door informatie te delen en data slim te verzamelen zeer succesvol zijn en nieuwe verdiensten creëren. Kun je daarom langer wachten of is dit juist het moment?

Beide partijen profiteren

Onze visie is dat, mits goed beveiligd en afgeschermd, informatie delen de concurrentiepositie juist kan verbeteren in plaats van te ondermijnen. Ook voor de tuinbranche.

Delen van bijvoorbeeld afzetgegevens van de retailer met zijn leverancier kan leiden tot efficiënte bevoorrading, minder nee-verkoop en beter rendement per m2. Uiteindelijk de basis voor meer omzet, tegen lagere logistieke kosten en met een hogere service naar de klant. Daar profiteren beide partijen dus van.

Gemeenschappelijke visie

4Green gelooft daarom in de haalbaarheid en de kansen die het uitwisselen van afzetgegevens kan bieden. Het gaat daarbij alleen om verkochte aantallen en niet om privacygevoelige persoonsinformatie of inzichten in prijsstrategieën, die een retailer niet zomaar wil delen. Dit soort innovaties vragen wel om durf en een gemeenschappelijke visie.

4Green Analytics

4Green heeft voor de tuinbranche ondertussen een uitgebreid datawarehouse met moderne intelligentie opgezet, genaamd 4Green Analytics. Deze applicatie verzameld dagelijks de afzetgegevens van 3 tuincentra in Nederland. De komende maanden gaan we deze basis uiteraard uitbouwen.

Meer over 4Green Analytics

Doe mee aan een kort onderzoek

Voor de verdere ontwikkeling zijn we ook benieuwd naar actuele behoefte en inzichten aan de leverancierszijde. We hebben hiervoor een korte enquête opgesteld die slechts een paar minuten van je tijd vragen.

Ga naar de enquête

Waar staat jouw organisatie?

We krijgen hierdoor een nog beter beeld van de informatiebehoefte. Daarnaast bieden we je hiermee ook een (benchmark)inzicht t.o.v. het gemiddelde van andere vakgenoten. Waar sta je als leverancier in deze ontwikkelingen?

De enquête is anoniem. De resultaten worden anoniem verwerkt en de analyses delen we bij onze volgende nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het laatste nieuws omtrent 4Green!