Proactieve keten door actueel inzicht in de afzet

 

De waarde die we krijgen door te delen

4Green kan de logistieke en commerciele samenwerking tussen leveranciers en retailers ondersteunen door geavanceerde informatievoorziening beschikbaar te stellen op basis van de dagelijkse afzet in de keten.

Leveranciers krijgen de beschikking over hun afgeschermde dataset en kunnen tevens de aanzienlijke hoeveelheid data door uniforme gegevensopslag met de nieuwste technologieën razendsnel analyseren.

Daardoor kunnen ze proactief inspelen op de actuele vraag en afnametrends uit de markt en retailers helpen assortiment en voorraad op tijd aan te vullen en nee-verkoop te verminderen zonder dat verkopers een bezoek hoeven af te leggen.

Retailers krijgen inzicht in hun prestaties ten opzichte van actuele branchegemiddelden. Door een proactieve keten kunnen alle deelnemers meer omzet genereren omdat verkoopkansen voor bestaande en nieuwe producten sneller worden gesignaleerd en ingevuld.

Prestaties vergelijken t.o.v. actuele branchegemiddelden

Door de afzetgegevens te verzamelen kunnen we de individuele retailer inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van branchegemiddelden.

Een abonnement op 4Green Benchmarkrapportage voor Retail geeft toegang tot de eigen afzetgegevens, die vergeleken kunnen worden ten opzichte van dagelijks ververste branchegemiddelden.

Deelnemen aan 4Green? De eerste stap een aanvraag voor inventarisatie

Moderne en geavanceerde toepassing in de cloud

Vanuit een online informatieportaal kunnen retailers voor de benchmarkoverzichten kiezen uit verschillende presentatie- en bestandsformaten zoals PDF, Powerpoint, Excel en/of CSV, als ook de distributielijst en de ontvangstfrequentie bepalen. Zo ontvangen de juiste mensen op het juiste moment de actuele gegevens in het gewenste bestandsformaat.

Daarnaast kunnen retailers die zelf geen business analyse (BI-)tools in huis hebben bovenop de benchmarkrapportage kiezen voor 4Green Retail Analytics. Met Retail Analytics verkrijgen ze de beschikking over een uitgebreide data analyse toepassing om de eigen verkoopgegevens op allerlei filters en variabelen verder te analyseren. Organisaties kunnen hierdoor diepgaande analyses en vergelijkingen maken in bijvoorbeeld de verkopen per periode, per winkel, per merk, per artikel, per assortimentsgroep, etc..

Het 4Green Retail Analytics dashboard wordt geleverd in een cloudtoepassing die de gerechtigde gebruiker makkelijk vanuit een browser 24/7 kan benaderen. Ook als hij mobiel werkt en onderweg informatie wil raadplegen.

Veilig afgeschermde gegevens

Alle afzetdata wordt dagelijks automatisch uit de retailsystemen ontvangen. De data wordt geaggregreerd en geuniformeerd opgeslagen in een beveiligde database. Waarna we met rollen en rechten op de juiste segmenten en met de juiste filters het informatiedashboard en de rapportage ontsluiten naar leveranciers en retailers die een abonnement hebben afgenomen.

Daarnaast verzamelt 4Green alleen de afzet- en geen omzetgegevens, waardoor prijsgevoelige of achterliggende klantinformatie niet wordt verzameld.

De leverancier krijgt alleen een doorkijk in de afzet van zijn eigen assortiment zoals bekend in het 4Green datamodel en de data-uitwisseling met de retailer. Deze concurrentiegevoelige informatie wordt niet gedeeld met andere organisaties.

Het mes snijdt ook aan de kant van de leverancier

Naast een benchmarkdashboard voor de retailer kan de leverancier ook toegang krijgen tot een online informatiedashboard waar de afgeschermde afzetgegevens van zijn assortiment en retailrelaties inzichtelijk is. Daarmee kan de leverancier zijn verkoop-, productie en/of supply chain systemen voeden met actuele afzetgegevens.

Forecasts kunnen nu gemaakt worden op basis van dagelijkse actuele inzichten in plaats van retailgegevens van een week of een maand oud. Daarnaast kunnen de specifieke afzetgegevens een bron zijn voor het eigen datawarehouse of business intelligence systeem.

Stuurinformatie, prestatie-indicatoren en controleprocessen worden gevoed met actuele gegevens waardoor leveranciers sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt.

Hiermee kunnen alle deelnemers met elkaar een win-win creëren. Een proactieve keten waarin alle deelnemers meer omzet kunnen genereren omdat verkoopkansen voor bestaande en nieuwe producten sneller worden gesignaleerd en ingevuld.

Een business case

Wat is het verbeterpotentieel voor een gemiddelde retailer als het assortiment, de voorraad en winkelpresentatie beter kan worden afgestemd op de vraag en afnametrends, mede gebaseerd op branchegemiddelden en niet alleen op het onderbuikgevoel?

Een assortimentsgroep die bijvoorbeeld 1% beter presteert door goed in te spelen op trends en inzichten vanuit de markt kan al een aanzienlijke positieve invloed hebben op het bedrijfsrendement. Ook een betere voorraadpositie bespaart op kosten in de keten en vermindert nee-verkoop.

Deze business case kan iedere retailer op basis van eigen inzichten en kostenmodel zelf maken en afzetten ten opzichte van de investering voor een abonnement op 4Green Benchmarkrapportage. 

Ga naar het prijsmodel voor retailers

Vraag een presentatie over 4Green aan

We gaan dan in op de werking en de voordelen van 4Green en kunnen dan ook veel van je vragen beantwoorden.

Vul onderstaande contactgegevens in en we bellen zo snel mogelijk voor het plannen van een afspraak.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het laatste nieuws omtrent 4Green!